No read access to 5e4a00d7-9e96-468b-9823-3b15bf0ecfe3

DEMO Medier og kommunikasjon

lyd.mp3

lyd01.mp3
Lyd og musikk er et eget språk som kan si like mye som ord. Mye tyder på at musikk kom før verbalspråket, og at språk bygger på musikk og lyder. Skal du få fram et spesielt budskap eller en spesiell sinnstemning, kan du bruke lyd. Det kan være skumle lyder eller glade lyder. Lyden setter følelser i sving, og du kan føle deg glad, trist, redd eller melankolsk, alt etter hva du hører.

Se på bildet av skogen og hør på de to lydene. Hvilke følelser får du for å gå tur alene i den skogen?

skog.jpg

skummel-ulv.mp3 Skummel skog

FX-Forest.mp3 Hyggelig skog

lyd02.mp3
Det finnes lyder overalt i våre omgivelser, både utendørs og innendørs. Du kan lage en hel historie bare ved å sette sammen lyder. Da kan du bruke ekte lyder som du finner i miljøet, f.eks. en bil som starter eller en telefon som ringer. Lydeffekter kan også lages av noe som høres ut som de lydene du vil ha. Hvis du f.eks. vil høre skritt i snø, kan du lage lyden ved å klemme på en pose med potetmel. Ved å bruke lyder kan du formidle en handling uten å bruke ord.

lyd03.mp3
Lyd og musikk kan være effektive virkemidler for å få fram budskapet f.eks. i en reklame. Det kan være en spesiell lyd eller en musikksnutt som er fast kjennetegn eller logo på et produkt. Da vil kunden umiddelbart vite hvilket produkt det er bare ved å høre lyden.

Andre bruker fengende musikk, f.eks. i sine reklamefilmer. Noen bruker konkrete ord på produktet i sangen, f.eks. reklamen for pizza Grandiosa. Andre bruker musikken til å få fram positive assosiasjoner rundt varen.

Hør på reklamene under. Hvordan bruker de musikken for å få oss interessert i produktene sine?

Pizza Grandiosa

Stabburets makrell i tomat

Logg inn
© Fagbokforlaget | Kanalveien 51 | 5068 Bergen | Ordretelefon: 55 38 88 38 | Ordrefaks: 55 38 88 39 | ordre@fagbokforlaget.no | Cookies | Personvern